صفحه اصلی > تغذیه و مکمل ها و خواص مواد غذایی : خواص انجیر خشک و تاثیر قابل توجه آن در تقویت بدن و افزایش سلامتی

خواص انجیر خشک و تاثیر قابل توجه آن در تقویت بدن و افزایش سلامتی

فواید انجیر خشک

بدون شک شما هم تا به حال درباره خواص و فواید انجیر خشک زیاد شنیده‌اید و در مواقع نیاز از کاربردهای آن استفاده کرده‌اید. یکی از تنقلات خوشمزه و در عین حال بسیار مقوی که گاهی اوقات فراموش می‌شود در سبد تغذیه هفتگی خود قرار دهید، انجیر خشک است. فواید انجیر خشک به حدی گستردگی دارد که با دنبال کردن و مرور آن‌ها، حتما دوباره با این میوه خشک و البته خوش طعم، آشتی خواهید کرد.

با توجه به ارزش غذایی انجیر خشک و تاثیرات عالی آن در سلامت و تقویت بدن و سیستم ایمنی، باید این میوه خشک را نوعی داروی میوه‌ای قلمداد کرد. در ادامه با کافه نبض همراه باشید تا درباره فواید انجیر خشک و ارزش غذایی این خشکبار بیشتر بدانید و از خواص و کاربردهای آن در زندگی روزمره استفاده کنید.

کالری و ارزش غذایی انجیر خشک

به ازای هر 100 گرم انجیر خشک، چیزی در حدود 230 کالری وجود دارد و این در قیاس با انجیر تازه، کمی بالاتر است. جالب است بدانید که میزان کالری انجیر خشک در قیاس با میزان کالری انجیر تازه، به مقداری نزدیک به 5 برابر می‌رسد.

هر 100 گرم انجیر خشک، حاوی ریزمغذی‌هایی به نسبت زیر است:

  • 3.3 گرم پروتئین
  • 9.0 گرم چربی
  • 69 گرم کربوهیدرات
  • 6.5 گرم فیبر

همچنین لازم به توضیح است که انجیر خشک دارای امگا 3، فیبر، آهن، کلسیم و منیزیم بوده و از ترکیب این مواد، خواص زیادی را با خود همراه ساخته است. مربای انجیر و شربت انجیر سیاه نیز این خواص را دارا هستند. در واقع هر شکلی از انجیر، تقریبا دارای این خواص خواهد بود.

کالری انجیر خشک
انجیر خشک دارای ارزش غذایی چربی، کربوهیدرات، پروتئین و فیبر است.

خواص انجیر خشک ناشتا برای لاغری

انجیر خشک و انجیر تازه، از فیبر غذایی بالایی برخوردار بوده و یک گزینه عالی برای آن دسته از افرادی هستند که می‌خواهند با اصلاح تغذیه خود، زمینه لاغری و کاهش وزن را فراهم سازند. غذاهای حاوی فیبر بالا احساس سیری را ایجاد کرده و می‌توانند گرسنگی و میل به غذا خوردن را کاهش دهند. انجیر خشک همچنین حاوی پروبیوتیک است که از باکتری‌های خوب موجود در روده بوده و به بهبود هضم و عملکرد بهتر روده‌ها کمک می‌کنند.

اگر می‌پرسید صبح ناشتا برای لاغری چه بخوریم، باید گفت که با میل کردن انجیر خشک به صورت ناشتا و پیش از صبحانه، می‌توانید بهترین بهره‌برداری از تاثیرگذاری این میوه خشک در لاغری را داشته باشید.

موثرترین درمان‌ها با استفاده از خواص انجیر خشک

لازم به ذکر است که موثرترین درمان‌ها با استفاده از انجیر خشک میسر بوده و در صورتی که نسخه استفاده از این میوه خشک را به خوبی دانسته و آن را به درستی به کار بگیرید، بهره‌برداری فوق‌العاده‌ای از خواص این میوه خشک خواهید داشت.

خاصیت درمانی انجیر خشک
انجیر خشک دارای خاصیت درمانی لاغری، رفع یبوست، سلامت قلب و معده و … است.

خواص انجیر خشک برای کبد چرب

فواید انجیر خشک برای کبد چرب، در مطالعات صورت گرفته به اثبات رسیده است. بهترین تاثیرگذاری انجیر خشک برای چربی کبد، به شکل استفاده ناشتا و خیس خورده آن است. برای این منظور کافی است که از شب قبل، چند عدد انجیر خشک را در آب یا شیر خیس کرده و بگذارید باقی بماند. (حتما این ترکیب را در یخچال نگهداری کنید.)

سپس صبح پیش از صرف صبحانه، مخلوط انجیر و شیر یا آب را میل کنید. با تکرار کردن این کار، زودتر از حد انتظار، چربی کبد کاهش یافته و سلامت آن بازیابی می‌شود.

سلامت قلب با انجیر خشک

انجیر خشک یک منبع قابل توجه از فنول و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است. درست چنین چیزهایی را برای محافظت از قلب و ارتقا سطح عملکرد و سلامت آن می‌خواستیم! اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 حفاظت عالی از قلب در برابر بیماری‌ها و سکته قلبی به وجود می‌آورند.

نکته: لازم به توضیح است که برگ انجیر نیز به صورت جداگانه دارای قدرت کاهش تری گلیسیرید بوده و دم کرده آن به کاهش میزان تری گلیسیرید و از طریق آن سلامت قلبی کمک می‌کند.

خواص انجیر خشک برای زخم معده

انجیر خشک خواصی معجزه‌آسا برای درمان زخم معده دارد؛ به شکلی که اثبات شده حتی بیماری زخم معده پیشرفته، به کمک انجیر خشک قابل درمان است. برای استفاده از این میوه خشک جهت درمان زخم معده، لازم است که برای مدت 10 روز پیوسته، هر روز به شکل ناشتا، روزی 1 عدد انجیر خشک میل کنید. همچنین می‌توانید انجیر را در عسل از شب قبل قرار داده و صبح آن را به صورت ناشتا میل نمایید. به این ترتیب با استفاده از فواید انجیر خشک کمک بزرگی به درمان بیماری زخم معده خود خواهید کرد.

شربت انجیر برای یبوست کودکان

انجیر خشک حاوی مقدار قابل توجهی فیبر بوده و این فیبر به درمان یبوست کمک می‌کند. در واقع وجود فیبر زیاد باعث شده است که انجیر برای تقویت روده کاربرد داشته و به عنوان یک ملین طبیعی از آن استفاده می‌شود. در بزرگسالان با خیس کردن انجیر خشک در آب یا شیر، می‌توان درمانی عالی برای یبوست، به کار برد. در خصوص کودکان نیز همان مایعی که انجیر در آن خیس خورده، کاربرد خواهد داشت و در غیر این صورت می‌توان از شربت انجیر برای درمان یبوست در کودکان، کمک گرفت.

انجیر و دیابت در طب سنتی

بیماران دیابتی باید دقت بیشتری نسبت به آن چیزی که می‌خورند و سبد تغذیه‌ای خود داشته باشند. برخی از میوه‌ها دارای قند بیشتری بوده و مصرف بدون احتیاط آن‌ها، برای بیماران دیابت نوع 1 یا 2، تا حدودی مضر خواهد بود. اما در خصوص انجیر خشک، باید گفت که این میوه خشک، در صورت استفاده مناسب و بدون زیاده‌روی، اثر مثبتی در روند درمان و کنترل بیماری دیابت داشته و گزینه مناسبی برای این افراد به حساب می‌آید. فیبر موجود در انجیر خشک، به کنترل و درمان بیماری دیابت کمک کرده و به جز فواید انجیر خشک در بیماران دیابتی، برگ انجیر نیز می‌تواند درست مانند یک داروی کنترل قند خون، به کاهش میزان قند خون و کنترل عوارض بیماری دیابت کمک کند.

البته در نظر داشته باشید که برای استفاده از برگ انجیر، جهت کنترل میزان قند خون، حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید. این داروی گیاهی می‌تواند تاثیرگذاری قابل توجهی در کاهش قند خون داشته و مصرف هم زمان آن با داروهای دیابت، احتمال اختلال خواهد داشت. از این جهت لازم است که پیش از این همراهی مصرف برگ انجیر و داروهای دیابت، حتما با پزشک معالج مشورت داشته و خودسرانه عمل نکنید.

برای کم خونی چی خوب است؟

افرادی که از کم خونی رنج می‌برند، باید در رژیم غذایی خود به دنبال منابع آهن و البته ویتامین C بروند. انجیر خشک، منبعی عالی از آهن بوده و همچنین ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B، کلسیم، منیزیم و پتاسیم نیز در ترکیب آن وجود دارند. از این جهت می‌توان از انجیر خشک به عنوان یک منبع عالی برای کم‌خونی بهره برد و در افرادی که دچار فقر خونی هستند، بسیار موثر خواهد بود.

کاهش فشار خون با خوردن انجیر

فنول موجود در انجیر خشک، ضمن مبارزه با رادیکال‌های آزاد به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، به کاهش فشار خون نیز کمک کرده و سدی قدرتمند در مقابل بیماری‌های قلبی  و ریسک سکته‌های قلبی، به وجود می‌آورد. انجیر خشک حاوی پتاسیم بوده که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. پکتین موجود در انجیر خشک، به کاهش کلسترول کمک کرده و در سلامت قلب موثر خواهد بود.

مزایای انجیر خشک برای روده

انجیر خشک دارای مقادیر زیادی فیبر بوده و فیبر محلول در آن، به عملکرد بهتر روده کمک می‌کند. در واقع از انجیر به صورت تازه یا خشک، به عنوان یک پاکسازی‌کننده روده استفاده شده و تاثیر به سزایی در بهبود عملکرد کلی دستگاه گوارش دارد. از دیگر خواص انجیر خشک برای روده می‌توان به پیشگیری موثر آن از سرطان روده نیز اشاره کرد. انجیر خشک یکی از خوراکی‌های طبیعی است که با داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فعال و نیز فیبر، از ابتلا به سرطان روده بزرگ، جلوگیری به عمل می‌آورد.

منابع ویتامین موجود در انجیر خشک

انجیر منبع غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. این میوه خشک دارای A ، E و K بوده و مواد معدنی از جمله منیزیم، آهن، مس، کلسیم، پتاسیم و آنتی‌اکسیدان‌های قوی است.

خواص بی‌نظیر انجیر خشک در بارداری

فواید انجیر خشک در دوران بارداری طبق تحقیقات به اثبات رسیده است و وجود مواد مغذی از جمله آهن، منیزیم و کلسیم در این میوه خشک، به رشد جنین و بهبود شرایط مادر باردار کمک خواهد کرد. یکی از ویژگی‌های بسیار ارزشمند انجیر خشک در دوران بارداری، جلوگیری و پیشگیری از زایمان زودرس و پیش از موقع است که به تولد نوزاد سالم و کامل، کمک خواهد کرد. همچنین می‌توانید درباره خواص و خطرات انجیر در بارداری در این مطلب بیشتر بخوانید.

بارداری و انجیر خشک
انجیر خشک با تامین ویتامین های بدن به بهبود عملکرد بدن زنان باردار کمک میکند.

اثرات انجیر خشک در نازایی

یکی از درمان‌های نازایی در طب سنتی، انجیر خشک است که با خیس کردن آن در آب، به مخلوطی بسیار موثر در افزایش قدرت بارداری و درمان نازایی دست می‌یابیم. بهتر است این ترکیب با عسل همراه شود تا خواص بیشتری در افزایش قدرت و میل جنسی و همچنین شانس بارداری داشته باشد. این ترکیب را به نوعی شربت افزایش میل زنان می‌شناسند.

فواید انجیر خشک و تاثیر در زیبایی پوست

انجیر دارای ویتامین A و همین طور بتاکارتن است و در ضمن خاصیت آبرسانی عالی برای پوست دارد. با مصرف انجیر خشک، پوست شما رطوبت مناسبی به دست آورده و شادابی و جوانی آن تامین می‌شود. وجود ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های فعال در انجیر خشک، از پیری زودرس پوست جلوگیری به عمل می‌آورد. ویتامین C موجود در انجیر خشک، به افزایش کلاژن‌سازی پوست نیز کمک کرده و از ایجاد چین و چروک‌های پوستی جلوگیری به عمل می‌آورد. عجیب به نظر می‌رسد؛ اما مصرف مرتب انجیر خشک، به کاهش چین و چروک‌های فعلی پوست نیز کمک خواهد کرد.

خاصیت انجیر خشک برای سلامت مو

انجیر خشک دارای گوگرد بوده و این گوگرد موجود در آن، به پرپشت شدن و سلامت موها کمک می‌کند. حتی جالب است بدانید که انجیر خشک یکی از درمان‌های بسیار موثر در موهای شوره زده است و در طب سنتی برای آن دسته از افرادی که پیوسته دچار شوره مو شده و از آن رنج می‌برند، توصیه و تجویز می‌شود.

در صورتی که از ریزش مو رنج برده و علت و درمان آن را به درستی نیافته‌اید، انجیر خشک می‌تواند به شکلی معجزه‌آسا به توقف ریزش موهای شما کمک کرده و زمینه پرپشتی مجدد را فراهم سازد.

انجیر خشک و موی زیبا
انجیر خشک یکی از روش های کاربردی برای درمان شوره سر است.

سوالات متداول

در این بخش به برخی سوالات رایج کاربران عزیز درباره خواص و فواید انجیر خشک پاسخ داده شده است. چنانچه شما نیز سوال یا تجربه دیگری درباره این موضوع دارید، در بخش نظرات آن را با ما و دیگر کاربران کافه نبض به اشتراک گذارید.

آیا باید حتما انجیر خشک را خیس کرد؟

اگر با خیس کردن انجیر خشک در شیر یا عسل، خواص آن بهتر تاثیر خواهد گذاشت، اما هیچ ضرورتی برای انجام این کار وجود نداشته و شما می‌توانید انجیر خشک را به تنهایی مورد استفاده قرار دهید. در واقع به این شکل نیز از فواید انجیر خشک بهره‌مند خواهید شد.

روزانه چند تا انجیر خشک می‌توان خورد؟

بهتر است مصرف روزانه انجیر خشک را به روزی بین 3 تا 5 عدد محدود سازید.

فواید انجیر خشک در بدنسازی چیست؟

انجیر خشک با ثابت نگه داشتن میزان قند خون حین انجام تمرینات بدنسازی، کمک زیادی به افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، می‌کند. همین طور مواد معدنی موجود در آن، به تقویت کلی سیستم بدن کمک کرده و قوای کافی برای انجام تمرینات بدنسازی را تامین می‌سازد.

آیا انجیر خشک قند زیادی دارد؟

انجیر حاوی مقادیری قند بوده و زیاده‌روی در آن برای افراد دیابتی، مناسب نیست.

آیا انجیر ضدالتهاب وجود دارد؟

انجیر دارای ریزمغذی‌های مفیدی بوده که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و قدرت مبارزه در برابر التهابات را فراهم میسازند.

سمیرا نقیبی

من برای سلامتی جسم و روحم ارزش زیادی قائل هستم. به همین خاطر هم اخبار و مقاله های پزشکی معتبر جهان رو دنبال کنم تا همیشه در این زمینه به روز باشم. اطلاعات خودم رو با شما به اشتراک می گذارم تا شما هم به بهترین نحو به زیبایی و سلامت جسم و روح خودتون بپردازید. کسب و کار، سلامت و تندرستی، زیبایی، تکنولوژی و خودرو از اصلی ترین علاقه مندی های من هستند. عاشق نوشتن هستم و همیشه کنجکاو دانستن های بیشتر. در نوشته های من با سفر مجازی به دنیای دانسته های جدید، بیشتر آشنا خواهید شد.
پست های مرتبط

روغن کنجد و فواید درمانی آن

دانه کنجد بالاترین میزان روغن را در بین دانه‌‌‌های روغنی گیاهی مثل:…

ویتامین D – نحوه مصرف – عوارض و منابع اصلی

ویتامین دی نوعی پروهورمون (هورمون استروئیدی) است. بر خلاف ویتامین‌های دیگر، تنها…

مکمل کربوهیدرات، معرفی فواید جادویی و عوارض مصرف

مکمل‌های کربوهیدارت، منابع غذایی سرشار از انرژی هستند که امروزه مصرف آن‌ها…

دیدگاه کاربران (1 دیدگاه)

  1. علیشان قدیمی مقدم :

    از اطلاعات مفیدتان در مورد انجیر خشک وفواید آن بسیار تشکر فقط یک نکته آیا مضراتی هم انجیر دارد یا نه

دیدگاهتان را بنویسید