صفحه اصلی > داروها : از تمام مزایا و عوارض هیالورونیک اسید آگاه شوید

از تمام مزایا و عوارض هیالورونیک اسید آگاه شوید

یک معجون جادویی برای مراقبت از پوست پیدا کردم که می تواند به طور طبیعی رطوبت را به پوست شما برگرداند، چین و چروک هایش را کاهش دهد و زیبایی شما را دوچندان کند. این معجون هیالورونیک اسید نام دارد که به دلیل خاصیت آبرسانی خارق العاده‌ای که دارد، در جهان شهرت پیدا کرده است.

 اما اگر فکر می‌کنید این تنها خاصیت آن است، سخت در اشتباه هستید! این ماده شگفت‌انگیز با برطرف کردن چین و چروک‌ها و گودی زیر چشم، محبوبیت خود را دو چندان  کرده است.

اگر کنجکاو شدید که بدانید این ماده از کجا می‌آید و در بدن ما چه کارهایی انجام می‌دهد، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. فراموش نکنید اگر از این محصول به طور اصولی استفاده نکنید، ممکن است عوارضی در پی داشته باشد. با ما تا انتهای این مقاله کافه نبض همراه باشید تا هر آنچه لازم دارید بدانید را به شما بگوییم.

هیالورونیک اسید چیست؟

اسید هیالورونیک یک مولکول آلی بزرگ است که به طور طبیعی توسط بدن خودتون هم تولید می‌شود. این ماده در بافت پوست، استخوان‌ها، غضروف‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و لب‌ها یافت می‌شود. این مولکول شگفت‌انگیز می‌تواند “1000 برابر وزنش، آب را درون خود نگه دارد” و به مولکول‌های آب متصل شود تا رطوبت پوست و مفاصل را به خوبی حفظ نماید.

با بالا رفتن سن، سطح طبیعی اسید هیالورونیک رو به کاهش می‌رود. بنابراین افراد برای تقویت پوست خود به استفاده از محصولات مراقبتی حاوی این ماده روی می‌آورند. این ترکیب شیمیای آلی را معمولا از تاج خروس، تاج مرغ و تاج دیگر انواع ماکیان استخراج می‌کنند و به محصولات پوستی اضافه می‌نمایند.

اسید هیالورونیک کاربردهای گوناگونی دارد. بسیاری از مردم آن را به عنوان مکمل مصرف می‌کنند، اما در سرم‌های موضعی، در ماسک‌ها و کرم‌های صورت، در قطره‌های چشمی و به صورت تزریقی نیز استفاده می شود.

هیالورونیک اسید در بدن ما چکار میکند؟

هیالورونیک اسید یک ماده خارق العاده برای پوست صورت و بدن انسان است که آن را نرم و مرطوب کرده و به آن حجم می‌دهد. مهم‌ترین وظیفه این ماده، آبرسانی و حفظ رطوبت قسمت‌های مختلف بدن است.

در حقیقت HA همان بافت همبند و نرم غضروف‌های بدن، بخش زجازیه چشم و بخش نرم پوست به حساب می‌آید که در زیبایی، سلامت بدن و تسهیل حرکات ما نقش مهمی بر عهده دارد.

هیالورونیک اسید یک ترکیب شیمیایی آلی محلول در آب است که رطوبت را جذب و حفظ می‌نماید.

فواید هیالورونیک اسید در بدن چیست؟    

هیالورونیک اسید توانایی شگفت‌انگیزی در جذب و نگهداری آب در پوست و سایر نقاط بدن دارد. حرکت مفاصل را آسان می سازد و به ترمیم آسیب‌های بدن کمک می کند. این ترکیب جذاب به پوست شما کمک می کند تا حالت ظاهری بهتر و لطافت بیشتری داشته باشد و روند پیری آن را کند می‌سازد.

نشان داده شده است که دوزهای 120 تا 240 میلی‌گرم در روز برای حداقل یک ماه به میزان قابل توجهی رطوبت پوست را افزایش داده و خشکی پوست را در بزرگسالان کاهش می‌دهد. جالب است بدانید که فواید این ماده تنها به زیباسازی پوست محدود نمی‌شود.

این ماده به روند بهبود زخم و ترمیم پوست کمک می‌کند. همچنین می تواند به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و از پوست در برابر مولکول‌های آسیب رسانی همچون رادیکال‌های آزاد محافظت نماید. حتی برای حفظ استحکام استخوان‌ها، کلیه درد، بهبود رفلاکس معده، راحتتر شدن حرکت مفاصل و رفع خشکی چشم از اسید هیالوونیک استفاده می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که بعد از ۵۰ سالگی، تولید HA در چشم کاهش می‌یابد و در نتیجه ی آن، مشکلات مختلف چشمی ایجاد می‌شود. برای همین منظور محصولاتی که حاوی این ماده است برای مشکلات خشکی چشم می تواند مفید باشد.

روش های تامین هیالورونیک اسید در بدن

درست همانند کلاژن و الاستین، با بالا رفتن سن، میزان اسید هیالورونیک طبیعی بدن کاهش پیدا می‌کند. خوشبختانه، روش‌هایی وجود دارد که به تحریک تولید HA در بدن ما کمک کرده و کمبود آن را جبران می‌نماید.

شما می‌توانید این ماده را به صورت خوراکی، با تزریق و یا به طور موضعی مصرف کنید و از فواید بیشمار آن بهره‌مند گردید.

از هیالورونان به صورت آمپول، سرم، کرم، مکمل، تونر و پرایمر استفاده می شود.

بهترین منبع اسید هیالورونیک خوراکی

یکی از راه‌های بهره‌مند شدن از خواص این ماده آلی شگفت‌انگیز، مصرف خوراکی آن است. مهمترین منابع خوراکی اسید هیالورنیک عبارتند از:

  • آب قلم
  • غذاهای بر پایه سویا
  • سبزیجات ریشه ای
  • مرکبات
  • سبزیجات با برگ سبز
  • دانه های مغذی
  • آناناس
  • گوجه فرنگی

از سوی دیگر مکمل‌های خوراکی هیالورونان در بازار برای فروش موجود هستند که می توانید از آنها مصرف نمایید.

دریافت هیالورونیک اسیدهای تزریقی

مواد تزریقی مانند ژوویدرم JUVÉDERM و رستیلن Restylane از فرم ژل اسید هیالورونیک برای افزودن حجم به لایه پوستی استفاده می‌کنند. این ژل‌های تزریقی، گودی‌ها، مناطق فرورفته و چین و چروک‌های ریز و سطحی پوست را برطرف می‌سازند. از آنجا که Hyaluronic Acid جذب آب در منطقه‌ای که تزریق می‌شود را زیاد می‌کند، همچون یک فیلر به آن منطقه حجم می‌دهد.

این ماده را به عنوان فیلر لب، بینی، زیر چشم، چانه و گونه به مراجعه کننده تزریق می‌نمایند. تزریق این ماده تحت‌نظر پزشک بی‌خطر بوده و از آن برای یکدست کردن برجستگی‌ها و بهبود شکل بینی و یا حتی برای بهبود درد پا استفاده می‌کنند. با افزایش سن ویسکوزیته مایع مفصل کاهش می‌یابد و تزریق HA به حفظ سلامت مفصل‌ها کمک می‌نماید.

تزریق ژل خنده یکی دیگر از موارد مصرف این محصول می‌باشد. بنابراین، هیالورونان را برای رفع خط خنده، خط اخم و خطوط زیر چشم تزریق می‌کنند.

استفاده از محصولات موضعی دارای هیالورونیک اسید

همانطور که شستشو و لایه‌برداری به موقع و منظم پوست اهمیت دارد، هیدراتاسیون آن نیز امری حیاتی است. آبرسانی پوست یکی از مراقبت‌های مهم زیبایی به شمار می‌آید. استفاده از کرم و یا سرم هیالورونیک اسید، رطوبت را به سطح پوستتان می‌رساند.

 محصولات موضعی مانند کرم و سرم حاوی هیالورونان را بهتر است شب مصرف نمایید و اجازه دهید تا صبح بر روی پوستتان بماند، تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد. اگر پوست چربی دارید می توانید از سرم آن استفاده کنید.

اگر برای شما این سوال پیش آمده است که سرم هیالورونیک اسید چیست؟ در پاسخ باید گفت سرم‌های زیبایی حاوی مولکول‌های کوچک‌تری از  HA هستند و نسبت به کرم‌ها عمقی‌تر در پوست نفوذ پیدا کرده و چون روغنی نیستند، پوست شما را چرب نمی‌سازند. سرم را همواره پس از شستشو و خشک کردن پوست مصرف کنید.

 اما فواید این ماده تنها به آبرسانی پوست صورت محدود نمی‌شود. Hyaluronic Acid برای حفظ رطوبت مو سر و درخشندگی آن نیز معجزه می‌کند.

موارد استفاده از هیالورونیک اسید

از زمانی که به خواص هیالورونیک اسید پی بردند، فرمولاسیون‌های مختلفی از آن تهیه کردند. در بسیاری از محصولات خوراکی و آرایشی بهداشتی سر و کله این ماده پیدا می‌شود. در خیلی از محصولات مرطوب‌کننده پوست مانند سرم صورت، مرطوب‌کننده ها و محصولات آرایشی مانند پایه ها و کانسیلرها، HA به کار می‌رود.

 برای اینکه بهترین محصول را تهیه کنیم باید با کارکرد آن در قسمت‌های مختلف بدن آشنا شویم و بر اساس نیازهای خود از آن بهره‌مند شویم.

احیای سلامت پوست

Hyaluronic Acid درست مانند یک اسفنج عمل می‌کند و با آبرسانی عالی، پوست شما را نرم و مرطوب ساخته و صورتتان را پرتر نشان می‌دهد. حتی در مواردی چین و چروک‌های سطحی پوستتان به کمک این ماده جادویی محو خواهند شد.

در یک مطالعه‌ای که در سال 2017 انجام گرفت، محققان اثرات ضدپیری مکمل‌های اسید هیالورونیک را در 60 بزرگسال ژاپنی بررسی کردند. نتیجه آن شد که چین و چروک‌های سطحی افرادی که از HA استفاده کردند تا حد زیادی بهبود پیدا کرد.

هیالورونیک اسید رطوبت را به سطح پوستتان می‌آورد و آن را در همانجا حفظ می‌کند و پوست را در طول روز به طور مداوم مرطوب نگه می دارد. HA با کنترل التهاب و هدایت خون به مناطق آسیب‌دیده پوست، سرعت بهبود زخم را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: پماد آلفا برای چیست

اگر به دنبال سلامت پوستتان هستید، آبرسانی به آن را فراموش نکنید.

کنترل و تسکین درد مفصلی

مایع سینوویال مفاصل را روغن‌کاری می‌کند. این مایع حاوی اسید هیالورونیک است. به گفته بنیاد آرتروز، زمانی که هیالورونان موجود در مایع مفصلی کاهش می‌یابد، درد و سفتی مفاصل حاصل می‌شود. استفاده از مکمل‌های حاوی HA به بیماران آرتروزی کمک می‌کند، عذاب کمتری تحمل کنند.

نشان داده شده است که مصرف حداقل ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم هیالورونان در روز، به ویژه در افراد مبتلا به آرتروز درد زانو را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. همچنین اسید هیالورونیک می‌تواند برای تسکین درد مستقیماً به مفاصل تزریق شود. تزریق کردن باید زیر نظر متخصص و به دستور او صورت بگیرد، تا عوارضی به همراه نداشته باشد.

مصرف ژل هیالورونیک اسید در تزریق های زیبایی

تا کنون هیچ پرکننده ای محبوب‌تر از گروه اسیدهای هیالورونیک (HA) شناخته نشده است. علاوه بر فیلر بودن، اسید هیالورونیک تزریقی در جوان سازی پوست صورت، عملکرد موثری دارد. اگر قصد دارید خط و خطوط و چین و چروک‌هایتان را محو سازید، اگر وسوسه شدید لب‌ها و یا گونه‌های خود را برجسته سازید می توانید هیالورونان تزریق کنید.

تزریق این ماده عوارض خاصی به همراه نداشته و از آنجایی که در بدن به صورت طبیعی وجود دارد در موارد نادری حساسیت‌زا می‌شود.

تزریق ژل هیالورونیک اسید صورت و مراقبتهای بعد از آن

قبل از اینکه ژل هیالورونیک اسید را تزریق نمایند، بر روی لب شما بی‌حسی موضعی یا بلاک عصبی انجام می‌دهند. بنابراین تزریقی بدون درد در پیش روی شما خواهد بود. اگر متخصص حرفه‌ای این کار را برایتان انجام دهد، در کمتر از 30 دقیقه تزریق انجام می‌گردد. نگران نباشید، کبودی بعد از تزریق ژل امری طبیعی است.

به طور کلی بعد از ترزیق ژل لب، چانه یا گونه مراقبت های زیر را انجام دهید:

  • محل تزریق را زیاد دستکاری نکنید.
  • تا دو روز بعد از تزریق ورزش سنگین انجام ندهید.
  • تا یک روز پس از تزریق، از لوازم آرایش استفاده نکنید و جلوی نور مستقیم آفتاب یا گرما شدید قرار نگیرید.
  • در چند ساعت اول از کمپرس آب سرد استفاده نمایید.
  • آناناس و ویتامین سی میل کنید.
  • تا ۸ ساعت پس از تزریق، آن محل را شستشو نکنید.
  • بر روی صورت خود نخوابید.
  • روز اول غذای سفت نجوید.

درمان گودی و سیاهی زیر چشم با ژل هیالورونیک اسید

ژل هیالورونیک اسید پوست اطراف چشم را تغذیه می‌کند و سیاهی دور چشم، گودی و چین و چروک های دور آن را بهبود می‌بخشد. با تزریق ژل و یا استفاده مداوم از سرم Hyaluronic Acid پف یا گودی چشمشتان برطرف شده و لطافت و روشنایی پوست اطراف آن افزایش می‌یابد.

از آنجایی که تزریق این ماده در اطراف چشم خطر آسیب به عروق و اعصاب این ناحیه را به همراه ندارد، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. اگر از ژل با‌کیفیتی استفاده کرده باشید، اثر درمانگری آن بین دو تا سه سال برایتان باقی خواهد ماند.

اگر به دنبال یک راه خطر برای رفع گودی و تیرگی اطراف چشمتان هستید، ژل و سرم HA بهترین گزینه است.

از چه زمانی باید اسید هیالورونیک مصرف کنیم؟

با بالا رفتن سن بدن توانایی آن را ندارد تا Hyaluronic Acid موردنیاز خود را تولید کند. با این وجود صبر نکنید تا به میان سالی و پیری برسید و سپس مراقبت های پوستی خود را آغاز کنید. برای حفظ زیبایی و سلامت پوست خود، مصرف هیالورونیک اسید را از ۲۰ سالگی شروع کنید.

شما می‌توانید از کرم و یا سرم حاوی این ماده به صورت روزانه یا دو بار در هر شبانه روز استفاده کنید. میزان و طریقه مصرف بر اساس نیاز بدن شما تعیین می‌شود. توجه داشته باشید که اگر اسید هیالورونیک را بر روی کرم ضدآفتاب یا مرطوب‌کننده دیگری بزنید، کارایی زیادی نخواهد داشت. بهتر است آن را مستقیما بر روی لایه رویی پوست بمالید.

عوارض جانبی هیالورونیک اسید

با وجود اینکه هیالورونیک اسید بی خطر بوده و مصرف درست از آن پیامدهای بد چندانی به همراه ندارد، نسبت به واکنش های آلرژیک و عوارض ناشی از تزریق آن آگاه باشید. از مهم‌ترین عوارض تزریق اسیدهای هیالورونیک به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • درد
  • قرمزی
  • خارش
  • تورم
  • کبودی

این عوارض بیشتر به دلیل خود عمل تزریق کردن است و بعد از یک هفته برطرف خواهند شد.

سوالات متداول

در این بخش قرار است به یکی از متداول‌ترین سوال شما در خصوص اسید هیالورونیک پاسخ دهیم تا با آگاهی بیشتر این محصول را تهیه نمایید.

آیا اسید هیالورونیک باعث ایجاد سرطان می شود؟

بر اساس مقاله‌ای که در ژورنال بین‌المللی سم‌شناسی منتشر شده است، هیالورونیک اسید، هیالورونات سدیم و هیالورونات پتاسیم که در محصولات آرایشی و بهداشتی به کار برده می‌شوند، سمی نبوده، ژنوتوکسیک نیستند و به احتمال زیاد در متاستاز سرطان نقشی ندارند.
بنابراین استفاده از این ماده در محصولات آرایشی بهداشتی و زیبایی ایمن می‌باشد.

دکتر مریم ابراهیمی

خانم دکتر مریم ابراهیمی حدود 10 سال به صورت حرفه‌ای در حوزه داروسازی و پزشک داروخانه مشغول به فعالیت است. ایشان به مدت دو سال طرح داروسازی در داروخانه تخصصی شهید کاظمی وابسته به دانشگاه شهید بهشتی سپری کرده است.با تجربیاتی که این سال‌ها ایشان به دست آورده‌اند تصمیم به همکاری با تیم فوق های تحریریه کافه نبض گرفتند تا به یاری هم بهترین توصیه های تغذیه ای و دارویی را به کاربرهای عزیز ارائه نمایند.
پست های مرتبط

فواید شگفت انگیز قرص ملاتونین برای سلامتی

بی‌شک اطلاع از فواید قرص ملاتونین و تاثیرات شگفت انگیز آن بر…

فواید ویتامین D3 برای افزایش سلامتی

فواید ویتامین D3، که با نام “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می‌شود، بر…

با مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی بیشتر در تخت خواب بمانید!

استفاده از مواد غذایی افزایش دهنده میل جنسی یکی از روش های…

دیدگاهتان را بنویسید